Eerste Zambiaanse belevenissen!! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Linda Post - WaarBenJij.nu Eerste Zambiaanse belevenissen!! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Linda Post - WaarBenJij.nu

Eerste Zambiaanse belevenissen!!

Door: Lin

Blijf op de hoogte en volg Linda

03 Mei 2008 | Zambia, Lusaka

Een eerste berichtje vanuit Zambia…
Prima reis gehad en na het invullen van een ‘ declaration form’ zijn we dan toch echt in Zambia, ‘ The real Africa’ zoals ze dat hier zeggen.
Met de auto werden we van het vliegveld naar onze eerste verblijfplaats gebracht in Lusaka, chachachabackpackers. Lusaka is een best grote stad, waar je langs de weg en in twee grote shoppingmalls van alles kunt kopen. Hoge gebouwen hebben ze hier niet, dat is dan weer teveel ‘ stad’. Handsfree bellen hoeft hier niet, links en rechts inhalen mag en auto’s zonder kentekenplaten rijden hier ook. Dat zijn zo’n beetje de eerste indrukken tijdens deze rit van 45 minuten.

De afgelopen dagen stonden vooral in het teken van relaxen, genieten van de zon en het opdoen van indrukken. Reizen betekent mensen ontmoeten en wat hebben we al een toffe mensen ontmoet! De een met nog wildere reisverhalen dan de ander. Iedereen maakt hier met elkaar een praatje en op deze manier kom je van alles te weten. De informatie van de globetrotter reisgids is hier niets bij want voor de echte reisverhalen en inside-information moet je toch bij de echte backpacker zijn!
Gisteravond de hele avond verhalen uitgewisseld met een groepje echte avonturiers.
Hier een korte indruk van dit gezelschap:
Chris, een Zuid-Afrikaan voor een jaar aan het rondreizen in Afrika met een landrover. Robin en George, ook Zuid-Afrikanen, inmiddels 6 maanden aan het touren met de motor door Afrika tot..het geld op is en nog twee dames (een uit Belgie en een uit Duitsland) die zelfstandig reizen door Afrika, overigens ook al maaaanden onderweg.
Er werden verhalen verteld over een man van 63 die op de fiets aan het reizen was van Duitsland naar Kaapstad (hij deed hier een jaar over en had genoeg aan een klein rugzakje en een fiets), Een naakte Afrikaan die naakt taxi’s bespringt, een dramadocente, net afgestudeerd, reizend over de hele wereld met een tractor! Zij voert een stuk op en verdient op deze manier haar geld om weer verder te kunnen reizen..
En zo kan ik nog even doorgaan, echt geweldig om te horen en wat voel ik me hierbij een verwende Europeaan die niets is gewend..
Wat wel jammer is dat je meestal meteen dezelfde avond afscheid moet nemen, omdat de meesten op doorreis zijn en dus vaak de volgende ochtend naar de volgende bestemming afreizen.
Wel merk ik dat het ‘t reizen wel erg vergemakkelijkt als je vloeiend Engels spreekt. Wel heb ik de basis, maar om echt lekker te kunnen kletsen moet ik toch nog wat meer oefenen. Als dat op deze manier gaat, is dat geen straf!
Als laatste hebben we nog even kennis gemaakt met de Afrikaanse win-win-situatie:
Iemand bedelt voor een voetbal of een boek voor school. De ‘ toerist’ koopt deze met een beetje geluk, voor een veels te hoge prijs uiteraard. De kinderen spelen met de bal totdat de toerist uit het zicht is verdwenen. De bal wordt vervolgens teruggebracht naar de winkel waar de ‘ bedelaar’ de echte prijs hiervoor ontvangt. Zo heeft de bedelaar wat geld verdient, de winkel winst maakt zonder zijn spullen kwijt te raken en is de toerist o zo tevreden met de goede daad die hij/zij heeft verricht.
This is how it works!Welkom in Afrika!

Vandaag bustickets gekocht voor de trip van Lusaka naar Livingstone, 6-8 uur rijden en een bordingtime van 5:30 en dat op een zondagochtend!!! Maar we hebben het er graag voor over!We gaan iig de Victoria Falls bekijken, voor de rest zien we wel. We hebben er zin in, Lusaka is eigenlijk best een stinkstad waar je niet te lang wil zitten.

Internet is hier vrij duur, zo’n 4 euro voor 10 minuten!! Maaar we hebben hier een slimme oplossing voor bedacht. We typen in ‘ Word’ en plaatsen het vervolgens snel op de weblog. Tja..we blijven natuurlijk studenten!

Over het onderzoek is verders nog niets bekend… Het voelt nog erg als vakantie, nog even houden zo! Dat komt allemaal wel..
Opvallend is dat de prijzen hier in Zambia best hoog zijn, ongeveer Westerse prijzen. In de hoofdstad althans..voor de rest hebben we hiervan nog geen goed beeld.

Pa/ma m’n telefoon doet het hier gewoon. Ik heb jullie een smsje gestuurd, willen jullie even laten weten of deze is aangekomen. Ik heb ‘m overigens niet aanstaan, gebruik het voor noodgevallen. Ik zal proberen ‘m eens in de week even aan te zetten..

Afrika is erg easy-going en een erg leuk land om in te reizen. We gaan het allemaal nog meemaken!
Ik houd een dagboekje bij, (wat wel een dagboek zal worden) vol met alles wat we beleven. Hiermee hoop ik jullie te kunnen vervelen als ik thuis ben!

Dikke kus en erg leuk al die berichtjes van jullie! Xx Lin

• 03 Mei 2008 - 19:28

Karin & Dave:

Hey (schoon) zussie!

Wat een belevenissen zeg tijdens jullie eerste dagen. Gaaf hoor.

Met je Engels gaat het vast al snel beter... je zult immers wel moeten hahaha Gewoon veel oefenen.

Als ik zo de verhalen van de andere backpackers hoor dan heb je het idd luxe hoor. Zeker deze eerste dagen waarin eigenlijk nog niet echt iets hoeft.

Leuk om al zo snel iets van je te horen! Wat een prijzen zeg voor even internetten. Toch wel duidelijk dat het nog vooral een luxe is om te kunnen internetten.

Veel mooie foto's maken he Lin! De Victoria Falls bekijken lijkt me zeker de moeite waard.

Veel plezier en we houden je weblog in de gaten!

Liefs Karin & Dave

• 04 Mei 2008 - 06:08

Piet :

Hoi, Linda.
    Een paar dagen niet achter de pc gezeten en daarom wat berichtjes van jouw achterelkaar gelezen. Leuk om bericht van jou te ontvangen en te lezen hoe het jou vergaat. Spannend allemaal.
    Oma Frieda komt a.s. dinsdag(het is nu zondag) hier en dan zal ze, denk ik, ook wel een berichtje voor jou intikken, dus nog even geduld.
    Linda, hou je taai, geniet zo lang je nog niet hoeft te werken( daarna ook,natuurlijk) en we willen op de hoogte gehouden worden van jouw wel en wee. Groeten en liefs van Piet en alvast ook van Oma Frieda.

• 04 Mei 2008 - 09:14

Antoinette & Jaap:

Lin wat helemaal super!!!!! Eerst al de verrassing dat je naar Zambia ging (dat wist ik nog niet) en nu je eerste verhaal!!! Go for it girl!!!! Hemeltje wat een ervaringen zal je opdoen, helemaal toppie. Geniet lekker daar en we houden je log in de gaten :-)

• 04 Mei 2008 - 10:31

Oma Frieda:

Lieve Linda,
    Wat een ervaring doen jullie daar op. Leuk al die berichtjes te lezen wat jullie al hebben meegemaakt. Het is nu zondag en ik ben bij Piet, het is vandaag erg mooi weer en gaan dus in de tuin zitten. Maar voordat het zover is eerst een berichtje aan jou. Lieve meid heel veel plezier geniet ervan en tot horens. Dikke kus van oma Frieda.

• 04 Mei 2008 - 20:17

Ton & Phia:

Hoi Linda
    Via een omweg toch op je site terecht gekomen.
    Leuk om jou ervaringen mee te kunnen lezen. Zullen je zeker blijven volgen, en hopen dat je veel mooie ervaringen opdoet.Geniet ervan Linda, we lezen over een week weer mee, want gaan nu een paar dagen weg.
    groetjes Ton, Phia en Maarten

• 04 Mei 2008 - 22:47

Nienke:

Heej Lin!

Leuk om zo je eerste verhalen te lezen!!
    Leuke foto's trouwens ook van t etentje!
    Edy is ondertussen ook in t land, er kon een vlucht de volgende dag geregeld worden, gelukkig voor Anka :)

Verder was t erg zonnig vandaag en ben verbrand :|

Nou Lin, genietze van je avontuur en ik hou je site in de gaten!

Kus Nien

• 05 Mei 2008 - 09:14

Sylvia:

Hoiiiiiiiii Linnieeeeeeee
    Wauwwww lang verhaal zeg echt coool!! Gelukkig ben je goed aangekomen enzo!
    Al beetje bruin geworden daarzo?? Vast wel he! Hier schijnt nu ook lekker de zon, gisteren was t in de zon en uit de wind 29 graden.... woeiii :P
    We missen je hier wel hoor!!! gewoon eerste zaterdag zonder linda stappen gehad!! Maar heb t overleefd gelukkig ;)
    Nou heeeeeeeeeel veeel plezier noggggg en doe mariska de groetjes!!!! xxxxx

• 05 Mei 2008 - 11:26

Hoi Linda,

Wij zijn net thuis gekomen van een paar heerlijke dagen in Drenthe. We hebben daar je smsje ontvangen maar wilden je niet terug smssen omdat het jou dan geld zou gaan kosten. Wel fijn dat je ons liet weten dat jullie veilig aangekomen zijn. Inmiddels genoten van je verhaal over je eerste indrukken in Zambia.
    Geniet van de Victoriawatervallen. Het is er prachtig. We kijken alweer uit naar je volgende verhaal.

• 05 Mei 2008 - 11:30

• 05 Mei 2008 - 11:30

• 05 Mei 2008 - 14:29

Pa:

Ha Linda,

Ook nog even een kort berichtje van mij. Drenthe was echt heel leuk. Ik kan mij niet herinneren zoveel op een dag gefietst te hebben... Voor vogels was het helemaal de beste tijd. Zelfs goudvinken en kruisbekken gezien. We zijn nog op huizenjacht geweest (niet echt hoor; als je thuis komt staat je bed er nog) want boerderijen kijken blijft leuk. Morgen weer aan het werk terwijl jij met een regenjas aan bij de falls loopt. Het is natuurlijk veel stoerder om zonder jas te lopen maar dan wordt je camera nat... Ben benieuwd wat je gedaan hebt. Ma en ik hebben twee jaar terug van een afstand gekeken en de spullen droog gehouden. In de buurt zitten olifanten en enkele neushoorns (daar uitgezet en heel de dag door bewaakt. En natuurlijk nijlpaarden...

liefs

Pa

• 05 Mei 2008 - 21:11

Renee Mellink:

hai linda,

heel erg leuk je weblog. Ik ben in januari in gambia geweest en de prijzen waren daar ook erg hoog. Dat verwacht je niet in afrika.
    Ga onwijs genieten en ik vind het leuk om je belevenissen te volgen,

groetjes renee

• 06 Mei 2008 - 09:47

Leonie:

Eeeh Lin..

Ik hou zeker je site in de gaten want vind je verhalen super leuk om te lezen.!!

groetjes leonie
    en heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeel plezier maken he :D

• 06 Mei 2008 - 10:53

Els:

Hoi Linda,

wat leuk om al zo snel hele verhalen van jou te lezen.Inderdaad,wat een enorma indrukken heb jij al opgedaan meissie!Voor mij ook een opluchting dat je goed bent aangekomen in Zambia.Ben heel benieuwd hoe het met het eten gaat.Kun je daar alleen maar maispap eten,drie keer per dag of valt dat mee?Blijf genieten van alles en ik vind het eerlijk gezegd erg leuk om jouw verhalen te lezen en voor jou zal het best leuk zijn om onze berichtjes te lezen,dus zo houden we toch allemaal kontakt met jou.We vergeten jou niet hoor.Dag Linda,geniet daar maar van alles,liefs en een grote kus van Els.XXX

• 06 Mei 2008 - 21:09

Ada:

hoi linda
    ik zit al je berichtjes weer/nogmaals te lezen en ook die van maris echt leuk om te volgen ik kijk al uit naar het volgende verhaal
    geniet ervan
    ik heb het verhaal van win win situatie al 10 x doorverteld als bedelaar moet je echt slim zijn
    gr en een dikke zoen ook aan mariska
    ada

• 07 Mei 2008 - 20:03

Jerney:

Ha Lin,

Wat leuk om al je verhalen op een web-log te plaatsen! Ik vind jou manier van schrijven ook erg leuk om te lezen, net of je het echt aan het vertellen bent! Ik vind het super leuk dat je deze ervaring mag opdoen! Ik ben zo benieuwd hoe dat allemaal gaat met je onderzoek en daarom zal ik nog regelmatig op je site kijken! Doe Mariska de groetjes en hoop snel weer iets van jullie te lezen! Geniet ervan!!!
    Dikke kus Jerney