Een verjaardag op Zambiaanse wijze! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Linda Post - WaarBenJij.nu Een verjaardag op Zambiaanse wijze! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Linda Post - WaarBenJij.nu

Een verjaardag op Zambiaanse wijze!

Door: Lin

Blijf op de hoogte en volg Linda

24 Juni 2008 | Zambia, Lusaka

Jarig!!!!!Wat apart om m’n 22e verjaardag zo ver weg van jullie te vieren. Iedereen hier heeft echt zijn best gedaan om mij een onvergetelijke dag te bezorgen!
Het begon allemaal om 12 uur ’s nachts toen ik een enveloppe in m’n slaapzak vond, met het opschrift ‘Openmaken om iets na 00:00 uur. Vernietigd zichzelf na 24 uur bij niet openen’. De brief leidde me naar de waslijn buiten aan de zijkant van het huis, waar ik een tweede briefje aantrof die weer leidde naar de fiets waar ik onder de snelbinders een cadeautje aantrof! De lang verwachtte PEP-slip was een feit! (de PEP is te vergelijken met de Zeeman of Wibra in Nederland) Een prachtig blauw doorschijnend exemplaar met schattige bloemetjes kwam tevoorschijn uit het kadopapier, echt mijn smaak!Had ik altijd al willen hebben!haha
De volgende ochtend...Jarig!En helemaal niemand die me feliciteerde!Bij iedereen kwam er niet meer uit dan het gebruikelijke ‘good morning’.Hmmzz.. Aan het eind van de ochtend ben ik maar begonnen met het bakken van de muffins. Zo moet het toch wel opvallen... Toen Mariska ook nog eens ging zeuren dat ik maar één pak muffins mocht gebruiken, omdat zij ook nog een pak wilde voor haar verjaardag op 28 juli en ik zelfs bij het teachers house werd weggestuurd, vond ik ’t bijna niet meer leuk. Met versgebakken chocolatechunks muffins liep ik enigzins teleurgesteld terug naar huis. Toen ik daar aankwam, was het hele huis versierd met slingers en balonnen, hadden de kids een grote tekening gemaakt met daarop ‘Hoera voor Linda’en was de blauwe tuinstoel zelfs omgetoverd tot een verjaardagsstoel!Dus toch niet vergeten!!En al snel werd ik door iedereen gefeliciteerd! Daarna naar de spot gelopen om m’n ouders te bellen en om te kijken of Celtel me nog kon verblijden met wat leuke verjaardagssmsjes. Celtel was weer erg in de war vandaag. Zomaar twee Nederlandse smsjes!Echt leuk!!Helaas lukte het me niet om naar Nederland te bellen, later nog maar een poging wagen.
Nadat we al het bier in het dorp hadden gekocht (14 biertjes, ach..het water uit de rivier is hier ook goed te drinken) ben ik begonnen met pannekoeken bakken. Ik wil de teachers en de andere Zambiaanse visite wel kennis laten maken met dit oer-Hollandse recept. Halverwege liet Zesco, onze stroomleverancier, ons in de steek. Resultaat: een mooie stapel pannekoeken en een halfvolle kom beslag. Ach, daar doen we het dan maar mee. Toen de eerste visite binnenkwam, zijn we met z’n alleen naar the orphanage gegaan om het feest te laten beginnen. We besloten het daar te vieren, omdat er ’s middags twee hutjes verderop een man overleden was. Niet zo gepast om dan met harde muziek een verjaardag te vieren..Zowiezo wel raar om vreugde en rouw op hetzelfde moment te ervaren in één dorp. Al snel vulde the orphanage zich met verjaardagsvisite en werden er vele cadeautjes en kaarten in m’n handen gedrukt. Daarna volgde er een moment waarop er luid werd gezongen, een groot cadeau werd binnengebracht en het bier vrolijk in het rond spoot. Toen er uit de vrolijke kadoverpakking een heerlijke verjaardagstaart tevoorschijn kwam, voelde ik me echt jarig!Echt lekker!Nu viel alles op z’n plek. Annemieke die gisteravond ‘een stukje ging lopen’ zonder iets te zeggen(= taart maken met Edith), dat ik niet welkom was bij het teachers house (=taart afmaken met glazuur) en dat ik maar één pak muffins mocht gebruiken (=de dubbele taart was genoeg voor iedereen).
Nadat we met z’n allen heerlijk van de taart hadden genoten en ik m’n leuke cadeautjes en kaarten uitgebreid had bekeken, hebben we de muziek aangezet en volgde er een echt verjaardagsfeest!Echt heel gezellig met de teachers en de vrienden uit Chinsali!Ook heb ik met veel moeite nog even kunnen bellen met het thuisfront, een verjaardagscadeautje op zich!
’s Avonds werd m’n verjaardag afgesloten met een laatste verjaardagskaart in m’n slaapzak. Echt een verjaardag om nooit meer te vergeten!
De volgende ochtend wordt ik ook gelijk gestrikt om voor de komende verjaardagen van de teachers pannekoeken te bakken. Het was een succes!
Nou..met dit uitgebreide verslag hebben jullie m’n verjaardag toch nog een beetje kunnen meevieren!
Enne ook zijn de verjaardagskaarten aangekomen!Echt superleuk om post te ontvangen vanuit Nederland!Dankjewel!!Voor vandaag houd ik het bij dit verjaardagsverhaal!xx een 22-jarige Lin

  • 24 Juni 2008 - 14:58

    Anka:

    Hey Linda!
    Wat een gave verjaardag zeg! Nog gefeliciteerd trouwens! Hmm dat was eigenlijk wel wat ik wilde zeggen :)

  • 24 Juni 2008 - 15:50

    Pa:

    He kanjer!

    22 jaar alweer. Het is maar een kleine stap van de luiers naar de PEP shop... Leuk ook om je nog even echt te spreken vanuit 'the spot'. Zelfs met de gewone telefoon en de GSM van mij tegen elkaar gedrukt kon je nog even met oma Post praten. Ze vond het prachtig (al verstond ze het niet echt). We wisten niet dat je muffins and pancakes kon pakken. Die talenten hadden ma en ik nog niet mogen ontdekken. Dan houden we nog wat tegoed!

    liefs

    pa

  • 24 Juni 2008 - 16:30

    Mama:

    Hoi Linda,

    Ze hebben je wel verwend op je verjaardag. Leuk, deze verjaardag zal je niet snel meer vergeten. Ik vond het fijn dat je ons even belde. Leuk om je stem weer te horen. Ik had al vele keren geprobeerd te bellen maar tevergeefs.
    Verder gaat alles hier goed. We hebben Karins kamer geverfd, behangen en ingericht met mooie boeken- en vitrinekasten.
    Bas van Gerda heeft een hartaanval gehad en is vandaag geopereerd en hij heeft drie bypasses gekregen. Gelukkig is de operatie goed verlopen.
    Op mijn rug zitten allerlei pleisters voor een allergietest. Donderdag weer terug naar het ziekenhuis om te kijken of er een reactie te zien is.
    Nou lieverd, je bent weer op de hoogte.
    Groetjes aan iedereen en een dikke X voor jou

  • 24 Juni 2008 - 17:14

    Oma Frieda,:

    Lieve, lieve Linda,

    Gaaf hoor, om te lezen wat jij voor speciale verjaardag heb gehad dat vergeet je nooit meer. Wat leuk dat ze met zijn allen jou zo konden verrassen. Leuke foto's zijn er gemaakt, je staat er echt feestelijk op. Als je 23 wordt verwacht ik dat jij dus voor ons ook pannenkoeken zal gaan bakken, een ding heb je dan mee hier blijft alles het gewoon doen.
    Lieve Linda heel veel plezier nog in Zambia en we wachten weer op het volgende bericht. Kusjes van oma Frieda en Piet.

  • 25 Juni 2008 - 20:04

    Els:

    Hoi lieve Linda,

    wat leuk dat jij zo'n bijzondere verjaardag hebt gehad.Al die aparte kadootjes,ze hebben je echt verrast!Wat ik ook heel leuk vind is ,dat de verjaaardagskaarten zijn aangekomen op de plaats van bestemming.Ik had mijn kaart op het postkantoor persoonlijk laten frankeren,met in de hoop dat hij bij jou aan zou komen,en...dat is dus gelukt.Heel leuk.
    Ik blijf je spannende verhalen lezen hoor Lin.
    Groetjes en een kus van Els.

  • 27 Juni 2008 - 10:25

    Eva:

    Hee Lin!

    Alsnog gefeliciteerd! Ik ben natuurlijk weer veel te laat. Ik moet deze site toch maar opslaan bij mijn favorieten, anders vergeet ik gewoon om er op te kijken. Wat super leuk om alle verhalen te lezen, echt super tof! Wat een ervaringen allemaal.

    Hier gaat het allemaal z'n gangetje. Ik geloof dat ik nu wel echt een soort vakantie heb, maar zo voelt het niet. Moet nog zoooveeel doen.

    Normaal krijg ik bij deze sites van waarbenik.nu altijd een berticht als er een nieuw verhaal is geplaatst, maar nu niet. Klopt dat?

    Nou Lin geniet er van en ik hoop dat ik er bij je volgende bericht op tijd bij ben!

    Kus en liefs, Eva

  • 27 Juni 2008 - 10:27

    Eva:

    En wat een super leuk foto's trouwens! :-)

  • 30 Juni 2008 - 15:13

    Linda De Vos:

    Hoi Lin,

    Nog gefeliciteerd joh! Ik denk niet dat onze kaart op tijd is aangekomen, maar ach. Ik heb de kinderen verteld dat ze naar Sven gaan in groep 7, en Sven weet ervan dat jij volgend schooljaar even binnen komt vallen. Ze zullen het erg leuk vinden!
    Leuk om die foto's te bekijken en je verhalen te lezen. Ik kies elke keer een leuke foto uit en gebruik die als achtergond, als ik de computer dan opstart, dan zien de kinderen een foto van jou, vinden ze leuk joh! geniet daar van het niet doorsnee leven!
    groetjes (ook namens de kinderen) Linda de vos

  • 01 Juli 2008 - 21:30

    Gerrit :

    Hoi Linda.Je hebt gelijk. Het is ook een kleine moeite om voor jou ook even een berichtje te maken en effe wat te schrijven.Ik lees en zie dat jullie het fantastisch naar je zin hebben en dat er van heimwee totaal geen spraken is. Fijn om te lezen en te horen dat het zo goed gaat. Ik hoop dat het niet al te leuk wordt, zodat jullie na verloop van tijd weer pleite gaan. Ik vindt 1x wel genoeg,maar daar zullen jullie waarschijnlijk anders over denken. Gelijk heb je! Je moet niet altijd naar ons luisteren,maar ook doen wat je hartje je in geeft, Wel kunnen we je misschien goed advies geven. Geniet er maar lekker van. Alleen mag je wel wat meer verhalen plaatsen, want het is erg leuk hoe jullie schrijven en zo hebben wij toch een beetje het gevoel dat we er ook een beetje zijn en van jullie avonturen kunnen genieten. Nou aju. En ik beloof dat ik jou wat meer zal schrijven. Ook van mij dan maar een knuffel en geniet er maar lekker van en wees voorzichtig en laat je niet verleiden tot een huwelijk met een dronken Zambiaan, want dan voel ik me toch geroepen om een soort reddingsoperatie op touw te zetten. Groetjes van Mariska d'r vader

  • 05 Juli 2008 - 12:17

    Marja:

    Hoi Linda,

    Vanmiddag was ik even bij de ETOS en je krijgt de groeten van iedereen daar.
    X Mama

  • 06 Juli 2008 - 10:26

    Saskia:

    Hey Lin!

    Lang geleden dat ik je een berichtje heb gestuurd. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik steeds vergeet te kijken.
    Maar zo toch nog even laten weten dat ik nog wel aan je denk hoor.
    Ik lees iig dat je het heel erg naar je zin hebt daar, gelukkig maar :)
    Heb het hier zelf erg druk gehad met afstuderen en dergelijke. alles gehaald gelukkig :) nu nog 1 stage waarvan ik de eerste week al achter de rug heb. Loop stage in het Ikazia ziekenhuis. heel indrukwekkend! :)

    Maar nog even over je verjaardag. Ik geloof dat ik een hyves berichtje heb achter gelaten :) maar ik weet het niet meer zeker... ik schaam me diep als ik het vergeten ben!! :)
    onder het motto beter laat dan nooit, alsnog gefeliciteerd! :)

    Nou we zien je snel weer!! :) tijd gaat hard he?

    -x-x-x-x- Sassie

  • 07 Juli 2008 - 20:31

    Mariska D'r Pa:

    Hoi Linda.Ik heb net op Jan-Willem zijn site de foto's bekeken.Ze zijn werkelijk prachtig en wat een belevenissen zullen jullie gehad hebben.Werkelijk prachtig.Om jaloers op te worden.Verder verneem ik dat alles goed gaat.Je hebt een leuke verjaardag gehad heb ik gezien en je hebt een heel leuk verhaal geschreven en je mag van mij gerust wat meer plaatsen hoor.Is niet erg,want het is zeer leuk om jullie belevenissen te volgen. Ik zal binnenkort proberen om jullie weer eens te bellen. Hier verder geen schokkende dingen gebeurt. Het weer is zeer wisselvallig.Op dit moment is het aan het stortregenen. En lijkt het wel herfts op 7 juli. Vervelend voor de mensen die nu in Nederland in hun tentje zitten.Maar ja,is het risico hier he?
    Nou aju. ik ga effe wat te drinken inschenken en zo lekker in mijn BED!!! lekker slapen,want op een goed bed zullen jullie wel jaloers zijn.Knuffel van Mariska d'r pa XXXX

  • 09 Juli 2008 - 11:01

    Hennie:

    Hallo Linda,

    Ik ben bij je moeder op visite. Ik weet niet of je mij nog kent. Ik hoor hele leuke verhalen en heb je gezien op fe foto's op de computer. Hartelijke groeten,

    Hennie Groenheide

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Voor ruim 4 maanden ga ik naar Zambia! Dit om onderzoek te doen, lesmateriaal te ontwikkelen en les te geven op verschillende basisschooltjes in Zambia. Best spannend, maar ik denk een heel bijzondere tijd met ervaringen die je je leven lang bij blijven..

Actief sinds 05 Feb. 2008
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 25114

Voorgaande reizen:

30 April 2008 - 09 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: