Miss Lienda mail! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Linda Post - WaarBenJij.nu Miss Lienda mail! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Linda Post - WaarBenJij.nu

Miss Lienda mail!

Door: Lin

Blijf op de hoogte en volg Linda

19 Juni 2008 | Zambia, Lusaka

Zo..weer tijd om wat belevenissen op een rijtje te zetten..we hebben weer een hoop gekke en leuke dingen beleefd! Onno en Annemieke zijn inmiddels weer terug van een weekendje Lusaka. Zij hebben dit, net als wij toen, ook echt als een ‘weekendje weg’ ervaren. Geen school, lekker eten, shoppen en de geheel andere omgeving natuurlijk. Ook zij hebben goed kunnen slagen voor spullen voor de school en wij zijn hier weer in het bezit van een hoop lekker Lusaka-voedsel. We hebben ze weer verwelkomt met een brief op de deur (dit is een traditie geworden inmiddels als er bezoek komt, aangezien je hier altijd rond 4 uur ’s nachts aankomt als je met de bus reist vanuit het Zuiden). We hebben onze buurjongen, die hier inmiddels kind aan huis is, een mooie brief laten schrijven in het Bemba en wij hebben in het Nederlands verwezen naar het Bemba-woordenboek wat we verstopt hadden onder de mat. Helaas hebben On en An de brief niet kunnen ontcijferen, omdat iemand in het dorp het woordenboek ook wel erg interessant vond voor thuis. De volgende dag hebben we een aantal jongens aangewezen als detectives die dit even voor ons mochten uitzoeken. Helaas zonder enig resultaat..niemand weet van iets. Wel balen, want ik kan hem goed gebruiken voor school om met de jongere kinderen te communiceren. Zij spreken namelijk alleen Bemba. Gelukkig hebben we die van Mariska nog. Ik wil in september wel een nieuwe kopen (eerder kom ik waarschijnlijk niet meer in Lusaka) zodat ik jullie in Nederland ook wat Bemba bij kan brengen. Ik boek trouwens grote vooruitgang wat betreft mn Engels en Bemba!
Iedereen heeft hier een Bemba naam en een Engelse naam. Zo heet onze buurjongen Kawisha, tenzij velen hem Winston noemen. Ook is het zo dat wij ook allemaal een Bemba naam krijgen. Het maakt niet echt uit van wie je deze naam krijgt. Zo heb ik een Bema naam gekregen van een dronken man in de bar, ach ja. Hij had de naam opgeschreven, maar An heeft dit papiertje opgestuurd naar Nederland, dus iedereen verklaart me hier voor gek dat ik nu aan het wachten ben totdat ik m’n eigen naam weer weet...
Jan Willem, die we hebben ontmoet in Livingstone, is dit weekend bij ons op bezoek geweest. Nieuw bezoek wordt hier altijd met open armen ontvangen en ze namen het hem nog net niet kwalijk dat hij na drie dagen alweer weg ging. Binnen no-time maak je hier heel veel nieuwe vrienden. Erg leuk om iemand ‘mijn dorp’ te laten zien, want zo voelt het nu wel echt. Hij vond het ook heel leuk in Kalwala en komt waarschijnlijk aan het eind van juli nog een keer voordat hij naar Tanzania gaat, leuk.
Ook vonden wij het vorige week tijd voor ‘kip in het pannetje’oftewel ‘chicken in a basket’. Voor 30 pin (6 euro) hebben we een levende kip gekocht op de markt. En voor niets wilde één van de teachers hem voor ons slachten. Zij kon dit vast stukken beter, aangezien wij dit al vanaf haar 9e deed. Van levende kip tot gevilde stukken kip in de pan in nog geen 20 minuten. Een prachtige fotorapportage van dit geheel is terug te vinden op mariskaboer.weblog.nl Het enige wat overbleef na de heerlijke maaltijd was een stukje van de kont, sommige ingewanden (waar de andere kippen uiteindelijk om hebben gevochten), de nagels en de snavel. Ja, dus ook de ogen, de herseren, de poten en het meest vieze vond ik toch wel ‘de schedel’. Ook deze liet één van de teachers zich lekker kraken...uhm..smaken! Ik heb het overigens gehouden bij een ‘normaal’stukje, wat ik kon defineren als een stukje van de borst. Een beetje karig, zo’n dun kippetje met z’n 7en, maar wel erg lekker!
De Creative Activities Club loopt inmiddels lekker. Elke woensdagmiddag weten we vele kids lekker bezig te houden met iedere keer een andere activiteit. Vorige week hebben we gewerkt met ‘beats’. In Nederland hebben de kids van groep 6 van mijn stageschool een hoop armbandjes gemaakt die ik heb meegenomen naar Zambia. De kids hier in Zambia zijn inmiddels druk aan de slag gegaan om ook armbandjes te maken die ik dan weer mee neem naar nederland. Een leuk uitwisselingsprojectje. Wel merk je goed dat de kids hier niet gewend zijn om op deze manier creatief bezig te zijn. Hier op school doen ze weinig tot niets aan creatieve activteiten. Als ze dit wel doen, gaat dit vaak niet verder dan het inkleuren van een tekening uit een tekenboek. De kids rijgen gewoon een eind weg zonder enig patroon en/of zonder na te denken over de kleur. Terwijl de kids in Nederland de ene mooie creatie na de andere maakten. Ik denk dat ik binnenkort nog maar even met wat oudere meiden aan de slag ga...
Het kopen van de kraaltjes in de stad ging trouwens ook wat anders dan ik had verwacht. Toen ik vertelde dat ik veel zakjes van de kleine kraaltjes wilde hebben, begonnen de vrouwen te lachen, te lachen en te wijzen naar m’n heupen. Ik begreep er niets van! Ik heb vriendelijk teruggelachen, zelfs nog een poging gedaan om net zo te dansen als zij op dat moment en ik ben met een tas vol kraaltjes weer teruggelopen. Bij navraag bleek dat de vrouwen hier een lang kralenkoord voor de middel rijgen om zo hun man te verlijden. Dit alles wordt trouwens ook zorgvuldig uitgelegd op een instructiedvd die de vrouwen krijgen een paar dagen voordat zij gaan trouwen. Shit! Wat moeten die vrouwen wel niet hebben gedacht toen ik met ongeveer 30 zakjes (wat gelijk staat aan zo’n 20 kralenkoorden) wegliep. ...
Gister hebben we gewerkt met klei. Eerst klei verzameld bij de rivier om er vervolgens buiten, met een baksteen als ondergrond, wat moois van te kleien. Eerst waren het vooral potten en pannen die werden gekleid, maar uiteindelijk wisten de kids hun fantasie te gebruiken en kwamen er poppetjes, dieren, dobbelstenen, mobieltjes en zelfs helikopters voorbij. Toen alle poppetjes in verschillende standjes neer waren gezet door de oudste jongens en ook de dieren het erg gezellig hadden met elkaar, was het tijd om de creative activities club af te sluiten. Ze moeten niet té creatief worden..haha
The Nursery is geverfd. We hebben de binnenkant opgeknapt en ook de buitenkant voorzien van een zwarte rand. Dit hebben alle gebouwen hier, om het gebouw nog enigzins te weren voor het rode stof/zand. We hebben ook een plan gemaakt voor de aankleding(verschillende hoeken, kleine blackboarden voor de kinderen, muurschilderingen, etc) waar we, als we verf hebben, zo snel mogelijk mee willen beginnen. Leuk, zo’n eigen lokaal inrichten!
Ook hebben we remedial teaching gestart voor the nursery. Twee keer per week (ma en vrij) hebben we een groepje van 6 kinderen die niet kunnen schrijven en een groepje van 6 met kinderen die wel kunnen schrijven. We doen educatieve spellen met ze en ook hebben we ze een eigen oefenschriftje gegeven waar ze de cijfers en letters in oefenen. Erg leuk, maar omdat de kids alleen Bemba verstaan, is het soms best lastig. Zeker zonder woordenboek...!
Ik hoef hier trouwens niet bang te zijn dat ik niet netjes verf. Ze verven hier met vieze kwasten van onder naar boven, van rechts naar links en ook schuin op een muur vol met stof met verf wat sterk verdund is met water of paraffine. En als de verf opraakt...verdun je het gewoon nog wat extra. Ik heb maar niets gezegd over de rituelen van het afplakken en schuren die wij in Nederland uiterst zorgvuldig uitvoeren.
In Nederland is de oranje-gekte losgebarsten heb ik gehoord. De trom-pet en de welpies zijn hier nog niet doorgebroken, maar wel volgen ook wij de wedstrijden. Tenminste, als er transport is, er ergens een tv is, de goede wedstrijd wordt uitgezonden en de stroom niet uitvalt. Maar als dat allemaal meezit (wat tot nu toe één keer het geval is geweest bij de wedstrijd Nederland-Frankrijk), is het erg leuk. Natuurlijk ook omdat we steeds winnen!
Morgen jarig! Dat wordt brownies en pannenkoeken bakken voor de teachers! Ik heb er zin in!
Toch weer een lang verhaal geworden...haha
Echt superleuk om alle leuke reacties steeds te lezen die jullie achterlaten op mn weblog!Ik zou zeggen: Lekker mee doorgaan!Groetjes!! Xx lin


  • 19 Juni 2008 - 13:23

    Pa:

    Zo miss Lienda,

    Weer een prachtige story. Nog een nieuwtje: ik ga een interim klus doen als projectleider Rotterdam Unicef-jaar. Een klus dus voor een langere periode.
    Veel succes met je kralenketting...
    En natuurlijk GEFELICITEERD!!!!!!!!!

    groetjes

    Pa

  • 19 Juni 2008 - 15:13

    Karin:

    Hey Linnie,

    Wat een fantastische verhalen zeg! Enne idd. wat zullen die vrouwen gek hebben staan kijken toen jij al die kralen kwam kopen hahahahha....

    Veel plezier morgen op je verjaardag! Gek hoor,normaal ben ik er niet op mijn verjaardag,maarre nu ben jij er een keer niet.

    Ik heb morgen een team-uitje maar heb geen idee wat we gaan doen hahaha...

    Liefs Karin

  • 19 Juni 2008 - 16:22

    Ada:

    hoi linda ik heb hard zitten lachen om je kralen verhaal echt leuk
    goed dat je zei dat je morgen jarig ben alvast van harte gefeliciteerd en echte afrikaanse verjaardag wie maakt dat nu mee geniet er van en tot schrijf dikke knuffel ada

  • 20 Juni 2008 - 04:45

    Piet:

    Hoi, Linda.
    Nu eens een berichtje alleen van mij. De klok onder aan mijn monitor wijst 06.19 aan en oma Frieda ligt nu nog op èèn oor, neem ik aan.
    Allereerst van Harte gefeliciteerd met je verjaardag, ook namens Frieda natuurlijk al weet ze dit nu nog niet.
    Wat een schitterend verhaal weer zeg,ik heb bewondering voor de manier waarop jij schrijft, lekker luchtig en toch boeiend, jouw berichten zijn heerlijk om te lezen.
    Als je zoiets meemaakt, ervaar je weer eens wat een verschillende werelden er zijn, met hun eigen cultuur waar je voorheen geen weet van had. Ik heb dat ook ervaren toen ik als militair naar Indonesië werd gestuurd in 1949, je kijkt je ogen uit en denkt in het begin vaak" hoe bestaat het" als je er dan wat langer bent, wordt ook die cultuur weer wat gewoner en begrijpelijker.
    Linda, met ons gaat het z'n gangetje (gelukkig) en als ik zo jouw berichten lees, hoeven we ons over jou ook geen zorgen te maken.(òòk gelukkig)
    Ik ga er een eind aan maken (aan dit antwoord bedoel ik hoor)want als ik eenmaal begin met schrijven gaat de rest vanzelf en dan wordt het berichtje veel te lang.
    Linda, hou je taai en blijf vooral doorgaan met het sturen van jouw belevenissen, wij lezen ze graag!
    Veel liefs en groeten en het allerbeste, ook van "Frooy". Piet.

  • 20 Juni 2008 - 09:01

    Mama:

    Hoi lieverd,

    Van harte gefeliciteerd met je 22e verjaardag! Geniet van de dag en maak er maar een leuk feestje van in het verre Zambia. Vanavond komen oma en Piet op visite. Ik heb iets lekkers gekocht voor bij de koffie zodat we toch een beetje je verjaardag vieren hier. Alleen zonder jarige, da's wel vreemd.
    Ik heb weer genoten van je verhaal. Blijf zo doorgaan en wij blijven je volgen.(ook de websites van de anderen)
    Een dikke verjaardagskus X van mij

  • 20 Juni 2008 - 10:36

    Marjolijn:

    Heeeeey Linnie!!
    GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG!! Ik zal morgen op vakantie een cocktail ter ere van jouw verjaardag nemen oke? :P! Veel plezier nog in Kalwala's Village en succes met Bemba leren :)! Ik blijf je verhalen volgen...

    Liefs en dikke kus Mar

  • 21 Juni 2008 - 06:58

    Anka:

    Hey Linda!
    Gefeliciteerd allereerst :) Helaas een dag te laat :S Maar niet minder gemeend :) Klinkt echt superleuk wat je daar allemaal aan het doen bent! Echt leuk dat iedereen daar ook zo blij met jullie is. Keep up the good work zou ik zo zeggen :)

  • 21 Juni 2008 - 19:01

    Annette:

    Hoi Linda,

    Iets te laat maar toch nog gefeliciteerd! Leuk om je verhalen te lezen.

    groetjes Annette

  • 22 Juni 2008 - 17:05

    Jw:

    Ey Linda!

    Leuk nog ff wat van je te lezen ;) Hier in Nederland vermaak ik me nu prima. Beetje raar om hier opeens een weekje rond te lopen maar leuke bruiloft gehad enzo...
    Maar bij deze natuurlijk nog even van harte gefeliciteerd! Let daarbij maar niet op de 2 dagen die ik te laat ben :p

    X

  • 23 Juni 2008 - 07:27

    Sylvia:

    Lienda!!!! :D
    Weeer zo'n leuk verhaal! Echt cool daar volgens mij :) Wel leuk dat je ok nog een wedstrijd hebt gekeken, hoop dat je zaterdag niet hebt gekeken want we hebben dik verloren :( Balen joh! Ik was in Vlaardingen, bij t enige doelpunt wel bierdouche gead.. erg leuk :P Maarre wel balen dat ik je steeds mis op msn :( En wel super dat mn sms gelijk aankwam! 2e ook nog gekregen? En ben echt benieuwd of ons pakje nog is aangekomen, hoop het wel! Heb trouwens wel ff 1 spelfout en een typfout ontdekt in je verhaal, foei!! Hahaha ja je bent leerkracht of je bent het niet he hahaha :D Grapje hoor! :)
    Nou nog heeeel veeel plezier en ik zal toch weer blij zijn als je thuis bent! :P Dikke knuffelllllllll Syl

  • 23 Juni 2008 - 10:45

    "Tante" Rieky:

    Hoi Linda,

    Natuurlijk van oma Frieda leuke verhalen gehoord en ik dacht laat ik ook eens even op haar site kijken.
    Meid, wat heb jij een te gekke, gave tijd daar, zo te lezen. Ervaringen die je je leven lang bij zullen blijven.
    Leuk te lezen hoe het daar zo'n beetje aan toe gaat!
    Ik vind je geweldig op de foto staan, zo voor de bungalow. Daar kan ik me helemaal niets bij voorstellen, leven ze daar echt nog in?
    Het staat je trouwens erg goed, zo'n lief klein gekleurd manneke op je rug!
    Misschien iets voor in 't echie?
    (Grapje)
    Linda, ik wens je een ontzettend fijne tijd nog en ik hoop dat alles goed mag blijven verlopen en als je terug bent: weer bij de Etos?
    (Lipsticken raken op....oh,oh, die tantes....vervelende exemplaren!)
    Geniet van je resterende tijd daar en ik zal je zo nu en dan blijven volgen op de p.c.
    Liefs en hartelijke groetjes van tante Rieky.

  • 26 Juni 2008 - 08:48

    Tante Jet:

    Hoi Linda,Het ging daarnet niet zo goed en dus probeer ik het nog een keer. Wat doe jij een grote ervaring op zeg! Ik vind het geweldig dat jij dit allemaal op papier kunt zetten; heel spannend en goed te volgen.En al die foto's, zeg! Mooi om te zien en welke man, die jij omarmd met je verjaardag breng je in september mee naar Holland? Of hangt dat af van al die kralenkettingen; wat een verhaal en wat zullen ze daar om hebben gelachen.
    Ik hoop, dat je nog heel veel mooie dingen mag doen en meemaken en we wachten op je volgende verhaal, zodat wij op de hoogte blijven.Het ga je goed,Linda en pas goed op jezelf Liefs van tanta Jet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Voor ruim 4 maanden ga ik naar Zambia! Dit om onderzoek te doen, lesmateriaal te ontwikkelen en les te geven op verschillende basisschooltjes in Zambia. Best spannend, maar ik denk een heel bijzondere tijd met ervaringen die je je leven lang bij blijven..

Actief sinds 05 Feb. 2008
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 25155

Voorgaande reizen:

30 April 2008 - 09 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: